۱۰ تاکتیک جایگزین تخفیف در کسب و کارهای اینترنتی

10 تاکتیک جایگزین تخفیف در کسب و کارهای اینترنتی

تکیه مداوم بر تخفیف دادن در کسب و کارهای اینترنتی برای مدتی طولانی می‌تواند ضربه بزرگی به کسب و کار بزند، در این مقاله قصد داریم ۱۰ تاکتیک جایگزین تخفیف دادن در کسب و کارهای اینترنتی رو به شما معرفی کنیم.
تصور کنید با بررسی تعداد فروش خود روند نزولی دلسردکننده‌ای می‌بینید. علیرغم رونق فروش اینترنتی در ایران، فروش شما رو به پایین است و این وظیفه شماست که امور رو سروسامان بدهید.
راه‌حل‌های بسیاری به ذهنتان خطور می‌کند اما ایده ارائه تخفیف بیشتر از همه به چشم میاد. ارائه تخفیف تاکتیکی معمول برای افزایش فروش و درآمدزایی است. که تقریبا بیشتر کسب و کارهای اینترنتی از آن استفاده می‌کنند و شاید تاثیری مثبت بر روی کسب و کارتان در کوتاه مدت بگذارد.

شایدم نه.

درست است، تخفیف افزایش موقت درآمد را فراهم می‌کند، اما استراتژی پایدارتری برای موفقیتی طولانی مدت لازم است.

در این مقاله، قصد داریم ۱۰ تاکتیک جایگزین تخفیف دادن در کسب و کارهای اینترنتی به شما ارائه دهیم. همه آنچه که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم:

  • چرا ارائه تخفیف گزینه مناسبی نیست؟
  • چه گزینه‌هایی جایگزین تخفیف کنیم؟

سال‌هاست که شرکت‌های موفق از تخفیف برای افزایش فروششان استفاده کرده‌اند. حتی وب‌سایت‌های بسیاری برای کمک به مشتریان در پیدا کردن کمترین قیمت‌ها ایجاد شده‌اند به عنوان مثال سایت‌های تخفیفان و تخفیفات.
در جهان نیز شرکت‌های بزرگی مانند“Honey” ، که اخیرا توسط “PayPal”به طور سرسام آوری به قیمت ۴ میلیون دلار خریده شده نمونه‌ای از این تجارت‌هاست.

چرا تخفیف دادن گزینه مناسبی نیست؟

به سه دلیل زیر:

۱) در ذهن مشتریان مانند یک برند تخفیف‌دار همیشگی دیده می‌شوید:

به جای آنکه برای محصولات با کیفیت یا خدمات برجسته شناخته شوید به عنوان شرکتی با پایین‌ترین قیمت‌ها قلمداد می‌شوید؛ مطمئن باشید اگر مشتری بار اول تخفیف بگیرد انتظار دارد برای خریدهای دیگرش نیز تخفیف دریافت کند. مطمئناً شما این رو نمی‌خواهید.

۲) اگر به دنبال کسب سود دائمی و بیشتری هستید، مشتریانی که بدون تخفیف خرید نمی‌کنند برای شما مناسب نیستند:

با ارائه تخفیف سودی به شما نخواهد رسید. اگر می‌خواهید کسب و کاری موفق و سودآوری داشته باشید، باید شما صیاد معامله باشید نه مشتریانتان.

۳) تخفیف دادن راه حلی کوتاه مدت برای مشکلی بزرگتر است:

در نهایت باید دلیل کاهش فروشتان را پیدا کنید؛ یا به عبارت دیگر مشکل قیف فروشتان چیست؟ آیا وب‌سایت شما باعث گیجی بازدیدکننده می‌شود؟ شاید صفحه فرود (landing page) یا تبلیغات شما بیهوده بوده است.

تکیه بر تخفیف هنگام کاهش فروش مانند قراردادن یک سطل زیر نشتی لوله به جای تعمیر آن است.

بدیهی است، که به یک استراتژی قابل اتکا برای افزایش فروش بدون استفاده از تخفیف نیاز دارید.

چه گزینه‌هایی رو  جایگزین تخفیف دادن در کسب و کارهای اینترنتی کنیم؟

استراتژهایی مانند: تبلیغات، انحصاری بودن، کمبود و گارانتی می‌توانند فروش را بدون از دست دادن سود افزایش دهند.

تبلیغات

در حالی که تخفیف با پایین آوردن قیمت، مشتری جلب می‌کند. تبلیغات روی ارائه محصولی اضافی برای جذب مشتری تمرکز می‌کند. دقیقا همان حس مشابه تخفیف را، بدون کاهش قیمت و ارزش محصول، در مشتریان ایجاد می‌کند.

۵ نمونه از تبلیغاتی که می‌توانید پیاده‌سازی کنید:

۱) یکی بخر، یکی ببر

اگر موجودی اضافی دارید، با پیشنهاد یکی بخر، یکی ببر (رایگان یا نصف قیمت) به مشتریانتان درآمدزایی کنید؛ شما حتی می‌توانید با اضافه خرید کردن، بیشتر به آنها تخفیف بدهید مانند جشنواره‌های فروشگاه اینترنتی دیجیکالا

۲) دادن هدیه رایگان در سبد خرید

دادن هدیه‌های رایگان به همراه خرید مشتریان انگیزه بیشتری به مشتری می‌دهد که از شما خرید کند. حتی اگر هدیه‌ها محصول برند شما نباشند. با این ایده دلیل دیگری به مشتریان می‌دهید که در آینده دوباره از شما خرید کنند. مانند “Sephora” که نمونه های مشابه سفارش مشتریان را رایگان ارائه می‌دهد. هافتون به عنوان مشاور فروش و بازاریابی آنلاین در کنار سایت سایت بانه بازرگان، این پیشنهاد رو همچنین به آنها داده است.

۳) ارسال رایگان

جای تعجب نیست که در کسب و کارهای اینترنتی که ارسال رایگان، جزو برنامه‌هایشان است، نرخ تبدیل همیشته بالاتر است.
مطمئناً نتایج مثبتی داشته است که ارسال رایگان از برنامه های اساسی “Amazon Prime” است. از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران که در خریدهای بالای ۱۰۰هزار تومان ارسال رایگان دارد دیجیکالا است.

۴) مرجوعی

داشتن برنامه دریافت کالای مرجوعی دو مزیت دارد.

  • ترغیب مشتریان به خرید
  • ایجاد احساس امنیت و راحتی در مشتری به گونه‌ای که اگر در صورت بروز هر مشکلی آن را به راحتی مرجوع می‌کنند.

هر چند ممکن است تعداد مرجوعی‌ها زیاد شود اما در عوض اعتماد و وفاداری مشتریان را به دست می‌آورید.
البته این  ایده برای کالاهای مصرفی ( خوراکی) جوابگو نیست.

۵) آستانه قیمت تخفیف

ارائه شکل‌های دیگر از تخفیف برای سفارشات بیش از مبلغ تعیین شده. به این صورت که اگر مشتریان با اضافه کردن محصولات بیشتری به سبد خرید خود به مبلغ مورد نظر رسیدن تخفیف بیشتری دریافت کنند.

۶) ایجاد احساس کمبود به جای تخفیف دادن در کسب و کارهای اینترنتی

ترس از دست دادن (FOMO)  که محرک بزرگی برای خرید مشتریان است را ایجاد می کند. انحصار، پیشنهادها و پاداش‌هایی هستند که مشتریان نمی‌توانند از دست بدهند؛ در حالی که کمبود، میزان محدود موجودی کالا را برجسته می‌کند.

۷) برنامه‌های وفاداری رو  جایگزین تخفیف دادن کنید:

برنامه وفاداری به شما این امکان را می‌دهد که به مشتریان وفادار فروشگاه خود پاداش‌هایی بپردازید تا در آینده دوباره  بازگردند. حالا چه از طریق تخفیف بر روی کالاهای پرطرفدار یا دسترسی انحصاری به محصولات خاص. “Amazon” به کاربران درجه اول برنامه “Prime” خود مزایای مختلفی می‌دهد.
بیشتر سایت‌ها برای ایجاد وفاداری بیشتر مشتریان باشگاه وفاداران ایجاد کرده‌اند. که به اعضای باشگاه پیشنهادات شگفت‌انگیزی رو ارایه می‌کنند.

۸) نمایش”مقدار محدود موجودی”

هنگامی که مقدار محدود یک محصول را نشان می‌دهید حس فوریت در مشتریان ایجاد می‌شود. به گونه‌ای که دوست ندارند آن فرصت رو از دست بدهند. فروشگاه اینرنتی “Etsy” با نشان دادن مقدار موجود در انبار بر روی محصولات و هشدارهای درمورد وجود یک محصول در سبد خرید مشتری حس فوریت را در مشتریان به خوبی ایجاد کرده است.

۹) نمایش محصولات ناموجود

با برجسته کردن محصولات ناموجود در نتایج جستجوی سایت این حس رو  که یک کالا پر طرفدار است که موجودیش تموم شده رو به مشتریان منتقل کنید. همچنین به مشتریان این امکان را بدهید، هنگام موجود شدن محصول به آنها اطلاع رسانی شود.

۱۰) گارانتی جایگزینی خوبی  برای تخفیف دادن در کسب و کارهای اینترنتی است:

تقریباً همه ی افراد یک تجربه بد از خرید آنلاین داشته‌اند. با تضمین کردن اعتماد لازم را در مشتریان ایجاد کنید که با خیال راحت از فروشگاه شما خرید کنند.

 تضمین بازگشت پول

بزرگترین ترس مشتریان خرید آنلاین محصولی است که بعد از دریافت، آن را نخواهند و قادر به پس گرفتن پول خود نباشند. ارائه تضمینی برای بازگرداندن پول بعد از خرید در بین مشتریان اعتمادسازی می‌کند و آنها را به خرید وامی‌دارد.

سایت بانه بازرگان این کار رو به صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌دهد.

ضمانت خدمات

آنچه که از تضمین بازگشت پول، مهمتر است ضمانت خدمات است. با ضمانت خدمات مشتری مطمئن می‌شود که هر کاری برای رضایت آنها انجام می‌دهید.
با ارائه این ضمانت، مشتریان وفادار، نرخ زدگی کاهش و ارزش طول عمر مشتری افزایش می‌یابد.
یکی از خدمات در کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند مشاوره رایگان تلفنی و یا حتی حضوری باشد.

در کوتاه مدت عرصه را خالی نکنید

تکیه بر تخفیف گزینه‌ای مناسب برای کسب و کار اینترنتی موفق نیست؛ درست است، درآمد افزایش می یابد، اما ضربه  بزرگی به سود کسب و کار شما می‌زند. از این گذشته به عنوان یک برند تخفیف برجسته می‌شوید و بعد از آن تغییر دادن ذهنیت مشتریان از شما بسیار دشوار خوهد بود.
با اعمال استراتژی‌های موثر (تبلیغات، انحصاریت، کمبود، گارانتی) کسب و کاری پر فروش (بدون تخفیف) داشته باشید. با این کار نه تنها مشتریان بیشتری جذب می‌کنید بلکه سود خود را نیز حفظ می‌کنید.

علاوه بر مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، راه‌های دیگری برای افزایش فروش بدون تخفیف دادن وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند تبلیغ نویسی حرفه ای صفحه محصول باشد که در تبلیغ نویسی با استفاده از ویدیو صفحه محصول می‌توان مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کند.

دوست داریم شما هم راه‌های پیشنهادی خود را با ما در دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *