نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا باید بازار هدف خود را محدود کنید؟

نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا باید بازار هدف خود را محدود کنید؟

امروزه شرکت‌ها و برندهای بزرگ و کوچک درصدد هستند خود را در بازار بزرگ دیجیتال جای دهند و از رقبای خود پیشی بگیرند.  بیشتر کسب و کارهایی که تازه راه‌اندازی می‌شوند دوست دارند همه افراد را به عنوان مشتری خود قلمداد کنند. اما این تفکر فقط باعث هدر رفت هزینه و زمان آنها می‌شود. کسب و کاری موفق است که خود را در حوزه‌ای خاص به عنوان متخصص معرفی کند و این کار فقط با نیچ مارکتینگ امکان‌پذیر است. در ادامه مقاله به بحث درباره ضرورت نیچ مارکتینگ خواهم پرداخت، با من همراه شوید.

بحث رو با یک مثال شروع کنیم. کسب و کار شما فروش لوازم آرایشی است اما خیلی  کسب و کارهای دیگری هم هستند که لوازم آرایشی می‌فروشند. برای اینکه زودتر شناخته شوید، شما باید به صورت تخصصی‌تر زمینه کاریتان را مشخص کنید. شما باید بازاریابی خود را به افرادی خاص و با نیازهای خاص آنها محدود کنید. (برای مثال لوزم آرایشی برای مشکلات پوستی)

البته چون در فارسی هنوز معادلی برای کلمه نیچ مارکتینگ تثبیت نشده است من در ادامه مقاله از کلمات نیچ مارکتینگ و یا نیچ مارکت استفاده کرده‌ام. البته در بعضی از سایت‌ها از کلماتی چون بازار ویژه، بازاریابی گوشه و یا بازاریابی کنج هم استفاده می‌کنند.

به عبارتی دیگر نیچ مارکت روشی است که خود را از دیگر برندها متمایز کنید و به عنوان برندی معتبر و متخصص در زمینه کاری خود شناخته شوید.

نیچ مارکتینگ

چرا نیچ مارکتینگ ؟

به کمک نیچ مارکتینگ شما می‌توانید از نیازها و مشکلات مخاطب هایتان آگاه شوید و به طور مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید. بر همین اساس بیشتر شرکت‌ها در رسانه‌های اجتماعی‌شان، یک نیچ مارکت راه‌اندازی کرده‌اند. به کمک نیچ مارکتینگ و یک استراتژی حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، شما می‌توانید:

  • وفاداری نسبت به برند خود را افزایش دهید: هر چقدر که تعداد مخاطب ها کمتر و محدودتر باشند، می‌توانید راحت‌تر و صمیمی‌تر با آنها ارتباط برقرار کنید. ارتباطی صمیمی و ارزشمند حس خوبی در مخاطب‌هایتان ایجاد می‌کند. آنها خود به خود به شما اعتماد خواهند کرد و برای دفعات بعدبه احتمال زیاد از شما خرید خواهند کرد.
  • رقیب های کمتری داشته باشید: وقتی که در حوزه کاریتان خود را به عنوان متخصص معرفی کنید، کمتر کسانی پیدا می‌شوند که در آن حوزه مشغول به کار باشند. وقتی رقابت کمتر باشد، شما هم فرصت بیشتری دارید که خود را در بازارهای دیگر خود را متمایز نشان دهید.
  • نگران هزینه هایتان نباشید: به کمک ابزارهای مختلف و فرصت‌های زیاد، شما می‌توانید بیشتر درمورد مخاطب‌های خود و موقعیت‌هایی که برایتان پیش می‌آید بدانید و به هز میزان اطلاعات شما بیشتر باشد اطمینان خاطر بیشتری پیدا خواهید کرد. به عبارتی دیگر مطمئن می‌شوید که بودجه خود رادر موقعیت و برای کار درستی خرج می‌کنید.

niche market

چطوری از نیچ مارکتینگ سود کسب کنیم؟

وقتی که یک نیچ مارکت برای خود می‌سازید در بازار گشترده‌تر یک جای ویژه و حرفه‌ای به خود اختصاص می‌دهید. نیچ مارکتینگ آنقدر کار جذابی است که خیلی از برندها بیش از یک نیچ مارکت برای خود ساخته‌اند. اما فقط داشتن نیچ برای ما سودی ندارد. برای اینکه نیچ مارکتینگ‌تان موثر واقع شود، باید:

برای سوددهی در نیچ مارکتینگ باید دامنه تحقیقات خود را گسترده تر کنید

وقتی نیچی انتخاب می‌کنید که خیلی تخصصی شده باید اطلاعات کافی برای انجام دادن آن داشته باشید. به عبارتی دیگر، اگر می‌خواهید نیچ مارکتینگ‌تان سودی برای شما داشته باشد، باید به همان اندازه که حیطه کاریتان تخصصی است، تخصصی عمل کنید.

در رابطه با صنعت کاریتان اطلاعات جمع آوری کنید

در نیچ مارکتینگ مهم است که درمورد مشتری‌های خود کاملا مطلع باشید. اما به همان اندازه که آگاه بودن از مشتری ها از اهمیت بالایی برخوردار است، جمع آوری اطلاعات در رابطه با صنعت کاریتان نیز نقش بسزایی در موفق بودن نیچ مارکتینگ دارد. حضور در سمینارها، عضو شدن در کانال ها، و … .

تنوع عملکردی داشته باشید

شما باید مشتری های هدف خود را جذب کنید و خود را به آنها بشناسانید. اما خب این کار می‌تواند کمی مشکل باشد. شما مشتری‌های مختلفی دارید که هر کدام به روش جداگانه به طرف چیزی جذب می‌شوند. برای مثال برخی از مشتری ها نسبت به تبلیغات از طریق ایمیل بازده می‌دهند، در حالی که برای بعضی های دیگر پست های اینستاگرام و ویدیو، وسوسه‌انگیز و ترغیب‌کننده است.

نیچ مارکت هافتون

چطوری برای نیچ مارکتینگ، بازار هدف خود را انتخاب کنیم؟

می‌خواهید که یک کسب و کار راه بیاندازید، اما نمی‌دانید که چه حوزه‌ایی را برای نیچ مارکت خود انتخاب کنید. راستش رو بخواهید در اوایل کمی گیج خواهید شد: مثلا شما یک لیست از همه کارهای موردعلاقه‌تان بنویسید و باز هم هیچ حس خوبی به کار نداشته باشید، به عبارتی دیگر چیزی که برای شما ساخته شده را پیدا نکرده‌اید.

اصلا پیدا کردن یک نیچ مارکت بی نقص ارزش این همه فشار را دارد؟

البته که باید برای انتخاب نیچ کاملا عالی، وقت و دقت کافی داشته باشید. اما خب بهتر است که بلند بشید و کاری بکنید تا اینکه بیکار بشینید. دست به کار بشید. ایده‌های مختلف را آزمایش کنید، از تجربه‌هایتان درس بگیرید، آنقدر تلاش کنید تا بالاخره به نتیجه می‌رسید.

آنقدر کار سختی نیست. اگر به راهنمایی نیاز دارید با ما بمانید… فقط در ۵ قدم نیچ خود را انتخاب کنید.

فقط ۵ قدم با پیدا کردن نیچ مارکت ایده‌آل خود برای کسب و کارتان فاصله دارید!!

  1. به چه چیزهایی علاقه دارید؟
  2. مشتری های هدفتان با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
  3. رقابت این حیطه کاری در چه سطحی است؟
  4. آیا در نیچی که انتخاب کرده‌اید سودی وجود دارد؟
  5. ایده خود را آزمایش کنید.

مخاطب هدف در نیچ مارکتنیگ

به چه چیزهایی علاقه دارید؟

شاید این مرحله خیلی ساده به نظر برسد، اما همین مرحله ساده است که اساس و پایه‌های نیچ شما را می‌سازد. فقط برای اینکه “یکم” به چیزی علاقه‌مند هستید آن را به عنوان نیچ خود انتخاب نکنید.

بیزنس کار ساده‌ای نیست. وقت‌هایی پیش می‌آید که با مشکلاتی روبرو می‌شوید که شما را از پا در می‌آورند. اگر به حیطه کاری خود علاقه‌مند نباشید، پایه‌های کسب و کارتان ضعیف بنیاد می‌شوند و با هر مشکل احتمال اینکه کسب و کارتان را رها کنید بیشتر می‌شود. مخصوصا اگر اولین کسب و کارتان باشد.

برای اینکه کسب و کارتان موفقیت آمیز از آب در بیاید، بهتر است که در حیطه‌ای کار کنید که دوست دارید، و علاقه‌تان حداقل تا ۵ سال ثبات داشته باشد.

البته خب این به این معنا نیست که کسب و کارتان باید بی نقص باشد و کاملا مورد علاقه‌تان باشد. چون خیلی اوقات این امکان پذیر نیست. فقط علاقه‌تان به گونه‌ای باشد که انگیزه ادامه دادن را به شما بدهد.

وقتی که خواستید زمینه کاری خود را انتخاب کنید، این سوال را از خود بپرسید:

آیا این چیزی است که واقعا دوست دارم انجام دهم، حتی اگر بابت انجام دادنش هیچ درآمدی نداشته باشم؟

علاوه بر آن به مهارت‌های خود را نیز در نظر بگیرید. اطرافینتان معمولا در چه زمینه‌هایی از مهارت و استعداد شما تعریف می‌کنند؟

علاقمندی در نیچ مارکتینگ

آیا نیچی که انتخاب کرده‌اید بازار کاری دارد؟

علاقه به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی همه چیز باشد. اگر قرار باشد وقت و پول خود را صرف چیزی بکنید باید مطمئن شوید که برایتان سود خواهد داشت. در غیر اینصورت نیچ مارکتینگ شما فقط در حد یک سرگرمی باقی می‌ماند.

برای اینکه از کارآمدی نیچ خود مطمئن شوید می‌توانید خیلی ساده کلمات کلیدی که دارید را با استفاده از Google Keyword Planner، جستجو کنید.

وقتی که کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاریتان را جستجو کردید، کلمات و عبارات مختلفی به شما پیشنهاد می‌شوند. سپس نتایج را بر اساس سه مشخصه (حجم جستجوی ماهانه، سطح رقابت، پیشنهادات) با هم مقایسه کنید و از بین آنها انتخاب کنید.

  • حجم جستجوی ماهانه: کلمه باید حداقل هزار ۱-۱۰ بار در ماه جستجو شود، چون در غیر اینصورت به این معناست که بازار کاری آن کم است. همچنین رتبه گرفتن در نتایج جستجو برایتان دشوار خواهد شد.
  • سطح رقابت: بهتر است سطح رقابت حوزه کم یا متوسط باشد. (اگرچه شما فقط سطح رقابت آن حوزه در AdWords را می‌بینید، اما باز هم می‌توانید تقریبا تصور کنید که در بازار واقعی رقابت چگونه است.)
  • پیشنهادات: هر چقدر پیشنهادها بیشتر باشد نشانه خوبی است. این یعنی مردم بیشتر در این حوزه هزینه می‌کنند.

بازار هدف

در نیچ مارکتینگ شما مشتری های هدف با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

اکنون که چند ایده را برای نیچ ماکت خود در نظر گرفته‌اید، فکر کنید که مشتری هایتان چه مشکلاتی دارند و علاقه شما چگونه می‌تواند مشکلات آنها را برطرف کند. به عبارتی دیگر، مشتری‌های شما با چه انگیزه‌ای از شما خرید خواهند کرد؟

درمورد مشتری‌هایتان اطلاعات کسب کنید. چه چیزهایی می‌خرند؟ درمورد چه محصولاتی بیشتر اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند؟ با چه چالش‌های روبرو هستند؟

اکنون چگونه از مشکلات مشتری هایمان خبردار شویم؟

  • انجمن‌های مختلف را بررسی کنید. در جاهایی که مردم با هم درمورد مبحث‌های مشخصی گفتگو می‌کنند، تحقیق کنید. بحث های جنجالی روز را بررسی کنید. چه سوالاتی ذهن مردم را درگیر کرده است؟ با چه چالش هایی روبرو هستند؟
  • کلمات کلیدی مختلف را جستجو کنید. در پلتفرم هایی مانند Google AdWords و Google Trends کلمات کلیدی و عبارات رایج را پیدا کنید. اینگونه شما می‌توانید از نیازهای رایج مردم خبردار بشوید.

رقابت این حیطه کاری در چه سطحی است؟

رقابت همیشه موجب ضرر نمی‌شود. ممکن است به معنای این باشد که شما یک نیچ را پیدا کرده‌اید که بسیار سودآور است. اما خب همچنان شما باید فرصتی برای درخشیدن و متمایز بودن از میان یک جمعیت را داشته باشید. کلمات کلیدی خود را در در گوگل جستجو کنید و کمی اطلاعات درمورد رقیب هایتان پیدا کنید. در نتایج جستجو یکی از این موقعیت ها را خواهید دید:

  • وب سایت های زیاد و بسیار معروفی در نتایج جستجو آمده‌ است. این نیچ زیاد از حد اشباع شده و به سختی شما می‌توانید خود را جای دهید و فرصتی برای درخشیدن داشته باشید. پیشنهاد می‌کنم که نیچی پیدا کنید که چندان پرطرفدار نباشد.
  • هیچ وب سایتی در نتایج جستجو نیامده است. در این موقعیت باید با احتیاط قضاوت کنیم. این هم خبر خوب است هم خبر بد!! خبر خوب این است که فرصت زیادی دارید که درخشش خود را نشان دهید. و خبر بد این است که شاید شرکت های دیگری قبلا در این حوزه کار کرده‌اند و هیچ سودی از آن کسب نکرده‌اند، پس به کل به درد بخور نیست. برای اینکه بدانید خبر خوب است یا خبر بد، بهتر است کمی بیشتر درمورد آن کلمه کلیدی تحقیق کنید.
  • چند وبسایت در نتایج جستجو آمده است (اما نه خیلی زیاد). این کلا خبر خوبی است. رقابت در این شرایط زیاد سنگین نیست. و شما با پشتکار می‌توانید خود را از میان رقبا متمایز سازید و موفق شوید. اگر این چند تا وبسایت که در نتایج جستجو آمده‌اند، محتواهای کیفیت پایینی داشتید، خوشحال باشید، شانس در خانه‌تان را زده است. شما با گذاشتن محتواهای با کیفیت می‌‌توانید خیلی راحت ستاره درخشان حیطه کاریتان بشوید.

ایده خود را تست کنید

ایده خود را آزمایش کنید.

اگرچه تحقیقات بازاری که برای نیچ مارکتینگ در مراحل قبل انجام دادید، می‌توانند خیلی اطلاعات مفیدی به شما بدهند، اما آزمایش کردن نیچ در دنیای واقعی خیلی چیزهای مهمتری را برایتان روشن می‌کند.

قبل از اینکه وبسایتتان را راه اندازی کنید، می‌توانید یک صفحه فرود بسازید. در صفحه فرود، نمونه‌های آزمایشی محصولات خود یا اطلاعاتی رایگان درمورد محصولاتتان ارائه بدید. سپس به کمک تبلیغاتی کلیکی، ترافیک صفحه فرود خود را افزایش دهید.

با این کار شما می‌فهمید که چه کسانی به حیطه کاری شما علاقه‌مند هستند. البته اگر پیش آمد که صفحه فرودتان ترافیک زیاد داشت اما تبدیل کم، یا هر مشکل و عیب دیگری که داشت، از نیچتان قطع امید نکنید. به مراحل قبلی برگردید کارتان را از اول بررسی کنید. اگر مشکلی بود آن را برطرف کنید یا هر جا را که لازم بود بهبود دهید.

از یک راه دیگر هم می‌توانید ایده‌تان را آزمایش کنید. بررسی‌های خود را در هر جایی که امکان‌پذیر بود تبلیغ کنید: در گروه های بازاری، رسانه‌های اجتماعی، و … .

با توجه به اطلاعاتی که از طریق آزمایش PPC و بررسی‌ها کسب کردید، اکنون باید از راه‌اندازی وبسایت و هزینه کردن در نیچ خود اطمینان خاطر داشته باشید. و با خیالی آسوده‌تر نیج مارکتینگ خود را پیش ببرید.

جمع بندی

به محض اینکه از ثبات و سودآوری نیچ خود مطمئن شوید دست به کار بشید. وبسایت خود را توسعه دهید. یاد بگیرید که چگونه یک بلاگ بسازید. ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. و عملکرد و سود خود را تقویت کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ پروسه‌ای نمی‌تواند موفقیت حتمی شما را تضمین کند. این بستگی به خود شما و تلاش شما دارد. به این بستگی دارد که چگونه بتوانید نیچ مارکتینگ خود را مدیریت کنید.

امیدواریم که به کمک این مقاله در وقت و هزینه خود برای شروع یک کسب و کار جدید صرفه جویی کنید و کسب و کاری موفق راه بیاندازید. ما در استودیو هافتون نیچ خود را مدیران کسب و کارهای اینترنتی تعیین کرده‌ایم که دوست دارند کسب و کار خود را در فضای اینترنت رشد دهند. برای آنها هم پیشنهاد ما ویدیو مارکتینگ است. به آنها کمک می‌کنیم که با طراحی و اجرای یک استراتژی ویدیو مارکتنیگ حرفه‌ای بتوانند رشد مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان به دست بیاورند.

آیا همین الان به دنبال حوزه‌ای برای نیچ خود هستید؟ شما چه استراتژی هایی برای پیدا کردن نیچ خود به کار می‌برید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *